כל מה שרציתם לדעת על קבצי גיף
בואו נתחיל מהתחלה –
קובץ GIF הוא בעצם תמונה המשתמשת בדחיסה שאיננה מאבדת נתונים,
פורמט GIF עושה שימוש ב-256 צבעים, מתוך מרחב אפשרי של שלושת הצבעים: אדום, כחול, ירוק -RGB
בנוסף, קבצי GIF מאפשרים שילוב בין תמונות או פריימים, ליצירה של הנפשות בסיסיות
לעומת זאת, קבצי גיף אינם כוללים קול והרזולוציה שלהם יחסית נמוכה.
מה מיוחד בקבצי GIF
ברשת רווחת הגישה כי: פורמט GIF מתאים במיוחד ליישומי אינטרנט הודות לתכונותיו: איכות טובה של התמונה המוצגת, יכולת ההנפשה, רמת דחיסה טובה, והיכולת להציג רקע שקוף שמתמזג עם צבעי הרקע של האתר.
יש לציין שמידע זה אינו מדוייק ותקף לעבר, כשעדיין לא היו חלופות אחרות בשוק, כיום הדברים השתנו והיתרונות שמופיעים פה ברובם כבר לא תקפים תוכלו לקרוא על זה בהמשך המאמר –
חסרונות של קובצי GIF
פורמט הקבצים GIF תומך רק ב-256 צבעים בלבד ולכן, ייתכן שהרזולוציה של התמונות תהיה נמוכה ושהתצוגה שלהן תהיה קצת מגורענת
קבצי GIF אפשריים לשימוש באתר רק כשהם בגודל קטן כך הם יכולים להיטען יותר במהירות, אבל חיבור איטי לאינטרנט עלול לעכב את הטעינה שלהם ולהשפיע לרעה על התצוגה שלהם בדף.
ולכן כמעט תמיד קבצי גיף במשקל כבד יטענו בצורה מאד איטית ויאבדו את המטרה והאפקט שלהם.
מתי להשתמש עם קבצי gif?
בשלב הראשון כשניגש לעבודה עם קבצי גיף צריך להגדיר לעצמנו מה המטרה שלנו, ולבדוק האם שימוש בקבצי גיף ישרת את המטרה או להיפך ירחיק אותנו מהמטרה ויהיה אפקטיבי פחות.
אם המטרה היא לשימוש לאתר באינטרנט כדאי לשים לב שלא מדובר במשהו גדול מלווה במעברים או בשילוב תמונות, כי אם כן, חבל על המאמץ וההשקעה מכמה סיבות:
גם התמונה תצא מגורענת ולא איכותית וגם יקח לאתר כל כך הרבה זמן להיטען עד שנאבד את האפקט של הקובץ כי הלקוח קצה אפילו לא יזכה לראות אותו, הוא מיד יעבור לאתר הבא.
אבל אם זה אכן קובץ קטן (קטן מבחינתי זה אומר משהו באזור 200*300 פיקסלים) והוא מאלמנטים ויקטורים בלבד עם רקע בצבע אחיד. אז כדאי באמת לאמץ את השימוש בקובץ gif.
כדי להוריד לגיף את המשקל צריך להוריד לו את הצבעים, פחות צבעים- פחות משקל כמובן שככל שנוריד את הצבעים הקובץ יהיה פחות איכותי (יותר מגורען).
החלופה למקרה כזה זה להשתמש בקבצי לוטי שמיוצאים דרך אפטר אפקטס. נדבר על זה במאמר הבא.
אם המטרה של הקובץ הוא לשימוש כחתימה למייל קבצי גיף הם אכן מענה הולם- מכיון שבחתימה למייל יש לנו צורך בגודל קטן מאד, הנפשה קלילה וללא תמונות או מעברי צבע ולכן הגיף נותן מענה מצוין למטרה, ומוסיף למייל שלנו דינאמיות ואטרקטיביות שגורמים ללקוח להסתכל על הלוגו שלנו שוב ושוב לזכור אותו ולהפנים אותו.
מתוך נסיון של אלפי חתימות מייל ללקוחות, כמה טיפים שיקלו עליכן את העבודה עם קבצי גיף לחתימה למייל ויעזרו לכן לתכנן את החתימה נכון:
איכות החתימה
-
- על מנת שהחתימה תצא איכותית מומלץ מראש להגדיל את קובץ המקור של הלוגו,
ולעבוד בהנפשת הלוגו על גודל גדול יותר, אחר כך במייל נקטין את החתימה והיא תראה איכותית יותר.
(שימו לב – להגדיל את הקובץ לפני שמתחילים לעבוד עליו, כי להגדיל הנפשה בתוך after effects לאחר שהקובץ כבר מונפש, לא עוזר לאיכות.)
מה שכן צריך לקחת בחשבון שיש לזה חסרון מסוים, שכשאר מכניסים את החתימה למייל ואחר כך מקטינים זה מאפשר לכל מי שרוצה להוריד את החתימה.
מה שפותר את הבעיה – עושים מהחתימה קישור ישיר לאתר של העסק, זה לא מאפשר להוריד, מה גם שמרוויחים את הגדלת האפקטיביות של החתימה וזה מניע אנשים לפעולה ומאפשר להם לצפות בתיק עבודות שלכם ישר על ידי לחיצה על החתימה.
חתימה באאוטלוק
חשוב לדעת: שבאאוטלוק אין אפשרות לראות חתימה,
בעבר לקוח אמר לי שהצליח להכניס בלי לראות את זה בעת שליחת מייל, אבל מי שמקבל מספר שהוא רואה את זה, אז אם יש לכם אאוטלוק תבדקו אם בכלל שווה לכם להשקיע בעניין.
רקע שקוף
אם מתכננים לעשות את הקובץ gif – החתימה/לוגו מונפש על רקע שקוף, לא מומלץ בקובץ גיף, מכיוון שזה מייצר הילה דקה סביב האלמנט וזה נותן מראה לא נקי.
אם אתם מייצאים בצבע לאתר מומלץ לדגום את הצבע מהרקע של האתר במקום שהגיף אמור לעמוד וזה יפתור לנו את הבעיה של ההילה.
אז איך מייצאים קבצי גיף בצורה הכי נכונה ואיכותית :
מומלץ לייצא את הקבצי גיף דרך פוטושופ
בשלב הראשון תייצאו מהתוכנה שעבדתם עליה קובץ בפורמט
מומלץ לפתוח תיקיה כי זה מייצא עשרות תמונות
ואז להיכנס לפוטושופ ולייבא את הקבצים שימו לב שצריך לסמן וי בריבוע הזה:
מאשרים שקצב האנימציה הוא 25 פריימים לשניה
עוברים לשלב הבא:
export
save for web
ועכשיו כמה הגדרות אחרונות ושמירה.